היהודים באים, היהודים מיותרים

"התייחס ברצינות לנבלים שלך", אומרת עצה ספרותית ידועה בעיבוד חופשי שלי, "אם תהפוך אותם לשטוחים, לפלקטים, זה בעיקר מעיד עליך ועל יכולתך לעמוד מולם".

זו הטענה העיקרית שלי נגד יוצרי היהודים באים. זו – ולא אחרת. כי חוץ מזה הם לא רעים בכלל.

א.  הביקורת המוסרית והחברתית שלהם נכונה. ב. האנכרוניזם המובנה שלהם מצחיק ג. הגרוטסקה, ההקצנה היא כלי סאטירי ידוע ומקובל והיא בהחלט מחדדת עמדות. הסיפור שהם מספרים באופן אנכרוניסטי, לעיתים מוגזם, על דמויות היסטוריות ומקראיות שקדמו להם, נועד לומר דבר מה על חיינו ועל עולמנו שלנו.

למעשה, שלשת הסעיפים הללו קיימים כמות שהם במדרש אגדת חז"ל. הן בטכניקות, הן במוטיבציות, ומבחינה זו יוצרי היהודים באים הולכים בדרכם ממש, צעד אחרי צעד. דוגמאות יש לאין ספור, במחלקת הגרוטסקה אפשר להניח את ההקצנות המיניות שלהם: אדם הראשון שבא על כל חיה בהמה ועוף, בלעם שוכב עם אתונו, ובני עלי שוכבים עם הנשים הבאות לאוהל מועד, רגע, בעצם שם זה המקרא עצמו והמדרש דווקא מעדן. לכו תבינו. אנכרוניזם: כל גיבורי המקרא החשובים מכירים את בית המדרש בצורתו הבבלית המאוחרת – יעקב מתעכב 22 שנה בבית מדרשם של שם ועבר ודואג האדומי, עבד שאול, הוא דורש דרשות מדופלם ותלמיד חכם שסרח. כמובן שהאנכרוניזם הזה אינו מקרי, ובאמצעותו הם אומרים משהו בעיקר על עצמם, וממש לא על פשט הכתוב שם.

בקיצור, כל אלה הן סיבות טובות לא רק שלא להתרגש מסדרת היהודים באים, אלא אפילו להתפעל ממנה ומהברקותיה הלא מעטות, בתוכן אמירות כאובות, מוסריות שהיא מציפה. הריגת מחלל שבת, היא דוגמה טובה לזה. ההבדל בין המדרש שעושים יוצרי 'היהודים באים' למדרש חז"ל הוא ברצינות שהם מיחסים ליריביהם. עשיו החנפן ששואל איך מעשרים את המלח, קבור לצד אביו יצחק (לפחות הראש שלו) בגלל שהוא כיבד את אביו, הוא שאמרתי – כבדו את יריביכם. הפוך את ה'נבל' שלך ליריב רציני משמעותי, צחק עליו ועל דרכו, אבל אל תהפוך אותו לסתם בטלן, כשם שעושים יוצרי היהודים באים למשה רבנו במערכון על המקושש. החובה המקראית להרוג מחללי שבת היא עניין רציני, הפיכתה למעידה אגבית הנובעת מהלך רוח עצלני ומטופש גורעת מהביקורת עצמה. אני סבורה שפה מונחת הפגיעה העיקרית: לא עצם הביקורת היא הפוגעת, אלא הפיכת מושאיה לאידיוטים.

הנה הפרדוכס: אם אכן משה רבנו הוא סתם טמבל, טיפוס לא רציני וקל דעת, שרלטן ומניפולטור (ראו מערכון נחש הנחושת) למה אתם עסוקים בו ובתורתו? מה אתם עושים פה, ולמה היהדות והיהודים שווים התייחסות בכלל? למה לעשות עליהם סדרה?

מחשבה אחת על “היהודים באים, היהודים מיותרים

  1. האמת שלא נפגעתי מהיהודים באים, אבל אולי רק כי לא ראיתי את המערכונים שנחשבים לפוגעניים (לא בטוחה שראיתי את מקושש העצים שהזכרת). את מה שכן ראיתי דווקא אהבתי (בעיקר אהבתי שהיהודים תמיד, בכל מקום ובכל תקופה, מדברים ומתנהגים כמו ישראלים טיפוסיים).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s