אלאדין השלישי ונסיכתו הפמיניסטית

אלאדיןהיה רגע שיא אחד מזוקק בגרסה החדשה לאלאדין, שבו הונחו על השולחן בבת אחת נושא הסרט וליבו: ג'אפר תאב הכוח הצליח להניח ידו על מנורת הקסמים, והג'יני טוב הלב והמשעשע נאלץ לסור למשמעתו ולקיים את פקודתו, שהיא הפוכה לכל מה שהוא רוצה ומאמין בו. "לאאא!", רוצה לצעוק הצופה מכיסאו אל ויל סמית' התכלכל אשר במסך, "אל תעשה זאת!" בו ברגע הוא מבין מהי עבדות, ואיך זה כשאין לך חופש בחירה כלל. פתאום הוא מוצא את עצמו בשיעור פילוסופיה שנושאו חירות האדם, עם טוויסט מוסרי קטן: ג'פאר הנכנס לתוך המנורה (מה פתאום ספויילר? כולכם ראיתם את הגרסה המצויירת!) כתוצאה ממשאלתו שלו, מבטא באופן הכי דרמטי וציורי את היותו העבד האמיתי בסיפור – עבד תאוותיו שלו.

נחזור לחופש הבחירה כי הוא העיקר כאן, במשל שלמדתי מספר שערכתי בשנה האחרונה, מופיע חמור שלא יודע מה להחליט, שלא יכול להחליט. חמורו של בורידאן. החמור הזה שנולד אצל אריסטו עבר גלגולים שונים ובכולם הוא הופך למשל להעדר יכולת לבחור. ג'יני, באותו רגע שיא, הפך לחמור הזה, כלומר ליצור שאין לו שליטה על בחירותיו. כוחו של סרט: מידת הטרגיות שבדבר הייתה ללא נשוא.,

אלאדין, גם בלי להיות פילוסוף גדול, מבין את כל זה ואת משאלתו השלישית הוא מקדיש, כמובן, לג'יני שהוא מעניק לו את חירותו. השתלת נקודת המבט הפמיניסטית, אמרה רחלי בתי בצדק, והפיכת יסמין לגיבורה המרכזית, אינה זרה לסרט המקורי אלא המשך טבעי שלו. השתקת קולה של יסמין והגבלת חלומותיה דומה להפליא להשתקת רצונו החופשי וחלומותיו של העבד. יסמין שידיה כבולות אינה אלא ג'יני משודרג! שד בתוך בקבוק.

נחזור אחורה – שני גלגולים לפחות עבר סיפורו של אלאדין.  בגלגול הראשון, לפני שהפך לסרט של דיסני, היה אלאדין עוד סיפור אגדה מפחיד אחד. אני זוכרת די בבעתה כמה הפחיד אותי בילדותי השד שיצא מן הבקבוק, נטול רגש או רצון. גיבור הסיפור הוותיק ההוא היה כמובן אלאדין. בגלגול השני, גרסת אולפני דיסני של 92 , הפך ג'יני לגיבורו החד משמעי של הסיפור (רובין וויליאמס דיבב אותו! הו, שנים אבודות של הקשבה לגרסה העברית בגלל הילדים) אלאדין ויסמין היו גיבורי משנה, ממש כמו השטיחון המעופף. גיבורת הגרסה השלישית של 2019 היא אכן הנסיכה יסמין (זו שעירית לינור הגדירה כחמוצה, ואני מעדיפה לקרוא לה –אחת שאוהבת לנשום).

והערה אחרונה לסיום: את ג'יני שחרר אלאדין, עבד לא יכול לשחרר את עצמו, ומי שחרר את יסמין? בגרסה הנוכחית, כמובן בעזרתו האדיבה של אלאדין ושלל האפקטים שסיפקו אולפני דיסני, היא שחררה את עצמה. האמנם? לא בדיוק. מי משחרר אישה שטרם נשאה? אבא שלה, כמובן. יסמין תהפוך לסולטנית הראשונה האישה מאז נולדו סיפורי אלף לילה ולילה, רק אחרי שתקבל לכך את ברכת אביה.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אלאדין השלישי ונסיכתו הפמיניסטית

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s