היררכיות נשברות

grey

מי שהיה עבד או אישה או קטן מקרין אותו

עונה אחריהם מה שהם אומרין

ותהי לו מארה. (סוכה פרק ג משנה י)

אפילו סלעים נשברים, כתבה דליה רביקוביץ. כשהיררכיות נשברות או נסדקות, כמו סלעים, זה קורה בהפתעה, או שלא. לפעמים כלב ים קטן חושף את הסדק. לפעמים זו סדרת טלוויזיה. לפעמים הסדק מופיע בבת אחת ולפעמים חופר את דרכו לעומק הסלע, מתבשל ומעמיק לאיטו.

קחו לדוגמה את עולם המילים: היררכיות של מילים נשברות מהר. הנה – עד לפני שבוע המילה מרן היתה נחלת קבוצה סגורה, אליטיזם של תורה. היום היא נחלת הכל. כמוה, יש מילים רבות שבמשך זמן רב היו נחלתם של מעטים וביום אחד נעשו פופולריות עד כדי זוועה. עצמונית היתה מילה של רופאים, אינתיפדה- של מזרחנים, צונאמי – של מומחים לגיאוגרפיה, ריבוזום – של ביולוגים, וכן הלאה. במהלך אירוע אחד, ושעתיים של היסטריה תקשורתית הנלוות לו – הופכות מילים שהיו מנת חלקן של קבוצות קטנות, יודעי ח"ן ומומחים, לנחלת הכלל, שגורות על כל לשון.

אוצר המילים שלנו אוהב צעצועים חדשים, התודעות שלנו קצת פחות. מה שקורה למילים, קורה גם להן, רק הרבה יותר לאט.

"ותהי לו מארה"

לפי חוקי חמורבי להרוג את בתו של אדם חשוב שסרח – במקום להרוג אותו עצמו – נחשב לגיטימי ומוסרי. דבר זה מסביר, אולי, את הצעתו המשונה של לוט מפרשת השבוע שעבר, להוציא את בנותיו לפורעים המתדפקים על הדלת, או את הקרבת בת יפתח, אבל רחוק מלסבר את אוזנו של האדם המודרני. לימוד קבוע בטקסטים יהודיים אפילו מאוחרים יותר –מזמֵן לא פעם חווית מפגש ייחודית שבה מתנפצות זו אל זו תודעות והיררכיות ישנות וחדשות. במהלך לימוד המשנה היומית בפייסבוק, מיסודה של רות קלדרון, הגענו למשנה י' בפרק ג' של מסכת סוכה, ובה נאמר כי "מי שהיה עבד או אישה או קטן מקרין אותו…ותהי לו מארה. ואם היה גדול מקרא אותו, עונה אחריו הללו יה." קטן אישה ומארה מן העבר האחד, גדול והללויה מן העבר האחר, לרגע נראה כי העניין ברור, ואפשר לזרום הלאה. ואז מגיעה השאלה הצפויה מאחד הלומדים – מדוע מגיעה מארה לאדם שאשתו או בנו מברכים לו? ואם הוא מברך בשבילם, זה בסדר? על שאלתו משיב, כביכול, המאירי, המצטט את חז"ל במקום אחר ומבהיר את הסדר הנכון: "תבא מארה לבן עשרים שצריך לבן עשר"(עד כאן לשונו). –לא ראוי שקטן ילמד גדול. ומכאן שאישה – בכלל קטן היא. לא אאריך במקום שהאריכה יפה כל כך ידידתי פרופ' ורד נעם. אבל יצא שמהשאלה התמימה הזו יצאנו לדיון בשאלת ההיררכיות דאז, והתרסקותם דהיום.

כשמרדית גריי היתה רק אחות רחמניה

מאז בנות לוט ובת יפתח עברו כמה אלפי שנים. לפני מאה שנה לא היו הורגים בת בעוון אביה אבל לא נתנו לה ללמוד או לעבוד במקצועות חופשיים כבחירתה, ווודאי לא התירו לה להצביע בבחירות. לו הייתה טלוויזיה לפני מאה שנה, דרמת בית חולים בנוסח האנטומיה של גריי היתה מאוכלסת ברופאים ממין זכר בלבד, ונשים היו ממלאות בה תפקידי אחיות או חולות. בדרמה משפטית כמו האישה הטובה היו גברים ראשי המשרד, שופטים ועורכי דין, הנשים היו המזכירות והמנקות (מד מן?).

היום המצב השתנה, כמובן. האנטומיה של גריי שחזרה לאחרונה לעונה עשירית מספרת על חבורה מלבבת של רופאים סימפטיים הנאבקים על חיי מטופליהם (על פי רוב לרוב לא ברור למי משתי הקבוצות יש בעיות גדולות יותר). אם מתבוננים באנטומיה של גריי מנקודת מבט הבוחנת היררכיות, מגלים דבר מעניין: מצד אחד היררכיה בין גברים לנשים–כמעט אינה קיימת: היא והוא יכולים להיות בוסים בכירים מאד, או לוזרים עלובים; מנתחים מחוננים או שלומיאלים מפוחדים. נקודת המוצא באנטומיה היא שאישה יכולה לעשות הכל כמו גבר, ולהפך – הוא יכול לטפל בילד כשהיא מנתחת, ולהכין לה ארוחה כשהיא מאחרת וכדומה. מצד שני, נשמרת בסדרה בקפדנות ההיררכיה הפנים-רפואית – רופא בכיר ורופא מתלמד, בוס והכפופים לו – כשלמעשה היא נשמרת רק כדי להישבר שוב ושוב לצורכי העלילה: לצורך רומן המתרקם בין רופא בכיר לזוטרתו או בין רופאה בכירה לאח נחות בדרגה ממנה.

הדרמה לסוגיה עושה שימוש מושכל בהיררכיות חברתיות-תרבותיות. היא מנצלת את ההיררכיות הקיימות כדי לשבור אותן, ולהרוויח בכך מנוף דרמטי יעיל. אם לא היתה היררכיה, לא היה מה לפרק ואיך להפוך את חיי הגיבורים למסובכים יותר.

כך גם אישה טובה, שהזכרנו קודם. סדרה שכשמה כן היא – מספרת על גיבורה העומדת מול הציפיה החברתית-תרבותית ממנה להיות כזו. אלישיה – עורכת הדין הנשואה לפרקליט המדינה ואם לשניים נאבקת על מקומה מול הכרעות שעשתה במסגרת המצופה ממנה כאישה – ובכלל המצופה ממנה גם ציפיותיה מעצמה. היא הכירה את בעלה בבית הספר למשפטים. שניהם התחילו את דרכם כסטודנטים מבריקים ומוכשרים. אחרי החתונה היא נשארה בבית לגדל את הילדים והוא טיפס בסולם הדרגות של הקריירה המוצלחת שלו. בנקודת הפתיחה של הסדרה, בתחילת העונה הראשונה, היא חוזרת לעבוד כמתמחה זוטרה, כשהוא מאייש לא פחות מאשר את משרד פרקליט המדינה ובדיוק אזמתברר לכל שהוא בגד באשתו, לא פעם ולא פעמיים. ההיררכיות הישנות נרעדות ומזדעזעות, מקומו של האיש ותפקידו הבכיר נמצאים בסכנה. כעת על אלישיה להחליט אם להשאר איתו או ללכת. במהלך ארבע עונות והחמישית הבעל"ט נצפה בתהליך התבגרותה של אלישיה כאישה המעיזה לעמוד על דעתה, להיות עצמאית ולעשות את מה שטוב לה. או שלא.

ויש דוגמאות רבות נוספות. הסדרה הדנית המצויינת הממשלה (בורגן), שחזרה לאחרונה לעונה חדשה, מספרת על אישה ראש ממשלה, מתאימה בדיוק למשבצת הזו, ומשחקת בהנאה בהיררכיות ישנות ובשבירתן המתונה. אם אני מבינה נכון, אזי סרטי הקולנוע העכשוויים שטרם הספיקותי לראות – בית לחם, והמשרת, מבטאים כל אחד בדרכו שבירה של היררכיה מקובלת בין עמים, בין מינים ובין גזעים, ובכך הם מצטרפים לשורה ארוכה מאד ומכובדת של יצירות קולנועיות מעשרים השנה האחרונות, כגון (בשליפה מהירה מהזיכרון של כמה מהידועים והפופולאריים במיוחד), רוקד עם זאבים (קווין קוסטנר, 1990) הנהג של מיס דייזי (ברוס ברספורד 1989) עגבניות ירוקות מטוגנות (ג'ון אבנט 1991) ועוד רבים וטובים.

סיום הולם לשבוע מנפץ ההיררכיות הזה הייתה צפייתי השלישית במספר בסרטו המופלא והאופטימי של ניל ג'ורדן – משחק הדמעות. הסרט שנוצר בתחילת שנות התשעים מספר ברגישות ובעצב את סיפורם של שובה ושבוי, איש שחור ואיש לבן, גברים נשים וטרנסג'נדר אחד. כל ההיררכיות כולן מתערערות בו, קיבעונות, מוסכמות, דברים שרגילים לחשוב, דברים שרגילים לשנוא – כל אלה מטופלים בסרט הזה ביד רחומה ואנושית, שעושה מה שאמנות טובה אמורה לעשות – היא מניחה מול עיננו מראה צלולה וחדה שדרכה משתקפים אנחנו ותודעותנו, ולוחשת בעדינות – היסדקו נא.

האנטומיה של גריי (עונה עשירית) יס דרמה, ימי שני 21.15

האישה הטובה (עונה חמישית) יס דרמה ימי ראשון 21.15

הממשלה (עונה שלישית) יס הו, מוצאי שבת 21.30

משחק הדמעות, ניל ג'ורדן, ארה"ב 1992

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “היררכיות נשברות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s