אברהם ושרה–סרט למבוגרים

מטריקסאת הקטע הזה כתבתי כעת חיה, אבל הפוך, כלומר, בדיוק לפני שנה, במוצאי שבת לך לך. השנה, התווסף לו פסוק יפה מההפטרה. חכו לסוף.

וכך כתבתי בשנה שעברה:

היום, באמצע הקריאה בתורה, נפל לי אסימון, הצלחתי להבין משהו חדש, משהו בתמונה הכללית התבהר לי, וכרגיל, זה היה בזכות הקולנוע.

פרשת וירא היא פרשה סבוכה ומסובכת. אברהם ושרה החלו את דרכם בפרשת לך לך מלאי עיזוז, חדורי תחושת שליחות, חמושים בברכת ה' – ואברך מברכיך ומקלליך אאור. בהמשך, מתברר שהברכה אמנם מתקיימת יפה אבל קיומה רצוף מכשולים ובעיות. סימן שאלה מוסרי גדול רובץ על אברהם המפקיר את אשתו לחסדי אבימלך מלך גרר כדי להינצל, בבואו לגרר, ועל מעשה שרה הפועלת לגרוש הגר וישמעאל אל המדבר.

קראתי שלש פעמים את האירוע בגרר, את השיחה בין אברהם לאלימלך:

מה עשית לי? שואל אבימלך, למה אמרת שהיא אחותך? איך סיבכת אותי בדבר הזה, לשכב עם אשת איש. חשבתי, מסביר אברהם, שאין יראת אלוהים במקום הזה. היה לי הסכם עם אשתי – שכל פעם שאנו באים לעיר חדשה, שאיננו בטוחים לגבי טיבה, אנחנו לובשים את הזהות הבדויה של אח ואחות. הסיפור הזה מתקבל לחלוטין על דעתו של אבימלך, הוא משחרר אותם בכבוד גדול, עם מתנות רבות, ובסופו של דבר, בעוד שני פרקים, אברהם יכרות איתו ברית של ממש.

כדי להבין מה היה לנו פה, צריך להבין באיזה עולם חיים ופועלים אברהם ושרה, וכאן אני נעזרת בקולנוע. דמיינו סרט שהוא תמהיל של אימה, ומדע בדיוני. הסיפור שאינו נגמר פוגש את מטריקס, שליחות קטלנית והנוסע השמיני. צל גדול הולך ומכסה את העולם, מאיים להשמידו. הצל הזה ניצח פעמיים: העולם האנושי ספג לאחרונה שתי טראומות קשות של חורבן – מבול והפיכת סדום ועמורה.

בשני המקרים נבע הדבר מכוח של רשע, התפשטותה של תרבות ייצרית ומרושעת, תרבות כנענית שניאוף ורצח הם סמלי היסוד שלה. התרבות הזו מכלה והולכת את העולם, היא הצל. האור הולך וכלה. נוח ניצל בעור שיניו מגורל חבריו בני דור המבול, לוט ובנותיו בקושי שורדים, המקום היחידי שממנו עשויה לעלות בשורה לאנושות המתהווה הוא בית אברהם, שם מפקדת כוחות האור. שם יש בשורה מוסרית – כי ידעתיו, אומר ה', למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ללכת בדרך ה', לעשות צדקה ומשפט. צדקה ומשפט זה הסיסמא של הטובים, אברהם נאבק אפילו באלוהים עצמו בשם המשפט, כשהוא נלחם על חייהם של אנשי סדום הצדיקים, אם ישנם כאלה. ובכן – אין. אברהם ושרה מלקקים פצעיהם, ממתינים למאבק הבא.

התחנה הבאה – גרר. דמיינו לכם את גיבורי הסרט שלנו מגיעים לטירה חדשה, הם לא מכירים את השליט, הם לא יודעים אם הנאצים, סליחה, החייזרים, הרשעים, המוטציות, כבר השתלטו עליה, או שהיא שייכת עדיין לחברה האנושית. בנקודה זו של אי ידיעה הופכת שרה לסוכנת חשאית, כזו שכדי להציל את המשימה היא מכונה להיכנס לשטח האויב, ואף לסכן את תומתה. אברהם אינו מפקיר את שרה בניגוד לרצונה, היא שותפה לגמרי למשימה. שהוסכם עליה קודם. כל האמצעים (כמעט) כשרים כדי שהמשימה המרכזית של הגיבורים, תצליח: להציל את העולם מעוד חורבן, להשליט בו את הטוב, המשפט והחסד. תבינו, מדובר בסרט למבוגרים, אנחנו לא באולפני וולט דיסני וכאן זה לא סרט מצוייר. זה לא שהם מוותרים לגמרי, כמובן, עדיין יש בעורפם יחידת עילית שתבוא להציל, במקרה שלהם – חבילת ניסים מאת הקב"ה שתנגע את אבימלך ושפחותיו, וכן הלאה. אבל כשהם נכנסים למשימה הזו, הם לא יודעים בדיוק מה יקרה. הם רק סומכים על כוחות הטוב, שהם נציגיהם הבולטים, כי אין להם ברירה אחרת. השיחה המתנהלת אחר כך בין אברהם ואבימלך והברית שהוא כורת איתו שני פרקים אחר כך, מעידים בסופו של דבר כי הפעם, לפחות, לא היה מקום לחשד, אבימלך הוא מהטובים ודגל של צלב קרס לא מתנוסס על הקיר שלו.

כששרה רואה את ישמעאל מצחק – משחית דרכיו, היא נחרדת כשם שסיגורני ויבר נחרדת בסצנה מתוך הנוסע השמיני. באותו רגע מתבהר לה שהחייזר נמצא אצלה בבית, בגופו התמים והנערי של הקולגה שלה, המדען הטוב מסתתרת המפלצת, כדי שלא תושמד החללית, צריך לסלק אותו, הוא כבר אבוד. אין פה מקום לרחמים. ממש כמו בעולם של סרטי המבוגרים, כשעצם קיום האנושות עומד בסכנה אין מקום לרומנטיקה או לרחמים מיותרים. (שהפיינשמקרים יראו שלגיה). כוח של השחתה ויצריות לא יכול להתפתח במפקדת כוחות הטוב, כי הוא ישמיד אותה מבפנים. ואז, הכל אבוד ולא ישאר דבר. זה הסיפור של שרה, זה הסיפור של אברהם, לכן היא מבקשת לגרש את ישמעאל, ואברהם, בלב שבור, מסכים. ככה זה בסרטים, לא קונץ להיאבק במישהו זר, ולא מוכר. הקונץ הוא לבער את הנגע אצל הגיבורים, בבית. על זה משלמים מחיר, פוגעים ביקרים לך.

וישנה העקדה. איך העקדה משתלבת בסרט שלי, על זה עוד לא חשבתי. זו הסצנה שבעקבותיה מתה הגיבורה (שרה), אברהם ויצחק – כמעט. הסרט, והמאבק, ממשיכים לדורות הבאים.

והוסיף ואמר אליק:

אבל זה ברור, עקידת יצחק היא רגע הקליימקס, שבו לא ברור לגיבורים אם הם עובדים בשביל הטובים, או שבעצם מי ששלח אותם גם הוא מכוחות האופל. זה מבחן כמון מטורף, עד הקצה. גם הצופים לא יודעים, ואולי ממשיכים לפקפק אפילו אחרי ההאפי אנד.

מי מפספס את האמת, שרה, שנשברת ולא מוכנה לרצוח ילדים בשביל המטרה, או אברהם, שממשיך להאמין בפקודות המוצפנות שמגיעות מלונדון?

ולחידוש של השנה: הפסוק הנפלא מהפטרת השבת, ישעיהו: מי העיר ממזרח צדק. הצדק, מן בריה טיטאנית כזו, חי לו במזרח, והתנמנם לו כמה וכמה דורות, עד שבא אברהם והעיר אותו.

(וסבתא ירדנה, ניצולת שואה, העירה בשיחה שהיתה לנו בתפילת הנשים שאלפי שנים אחר כך ביקש ביאליק- "אם יש צדק, יופע מיד". אבל לא היה בנמצא אברהם אבינו כדי להעיר אותו.)

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אברהם ושרה–סרט למבוגרים

  1. העולם האנושי ספג לאחרונה שתי טראומות קשות של חורבן – מבול והפיכת סדום ועמורה.
    המבול ארע עשרה דורות קודם, והפיכת סדום ועמורה עוד לא קרו…

  2. שים לב, השיחה המתוארת כאן אינה בין אברהם לפרעה, בלך לך, אלא בינו לבין אבימלך, בוירא, פרק כ' בדיוק פרק אחד אחרי חורבן סדום ועמורה (יט).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s