אל תהיו קמצ(א)נים

סיפור בשלש מערכות עם הערות ומוסר השכל, לתשעה באב ולסתם ימים. (על פי איכה רבה (בובר) פרשה ד)

מערכה ראשונה: טעות בזיהוי.

שני אנשים היו בירושלים ושמם, אבוי, דומה מדי: קמצא ובר קמצא. איש אחד (ללא שם! למה? אולי הוא לא איש פרטי בסיפור הזה, אלא נציגם של אטומי הלב באשר הם?) עורך סעודה, מבקש משלוחו להביא לו את "קמצא אוהבו". הלך השליח והביא לו בטעות את בר קמצא, שונאו.  באמצע הסעודה כשבעל הבית מגלה את הטעות, הוא רוצה לסלק את האורח הלא רצוי. האיש מתמקח, מוכן לשלם המון כדי לא להתבייש, אך ללא הועיל. לבסוף הוא נזרק משם. המספר מוסיף: זכריה בן אבקולס היה באותה סעודה, ולא מחה. (השם הזה, שנזכר  במערכה הראשונה  יירה, כמיטב המסורת,  במערכה השלישית).

מערכה שניה: נקמה.

המגורש המושפל עושה תרגיל עוקץ, הולך לקיסר, ואומר לו שהיהודים מבקשים למרוד בו, "שלח להם קורבן משלך", הוא מייעץ לו, "ונראה אם יקריבו אותו!" הקיסר  נענה (למה, בעצם?) ושולח דרכו קרבן, בדרך מטיל קימצא הכועס מום בלתי נראה בקרבן, בדוק שבעין או בשפתיים (מי שרוצה סימבוליקה, מוזמן להצביע עליה ממש כאן). חכמים דנים במקרה – האם להתעקש על קיום ההלכה כלשונה כדי למנוע מדרון חלקלק ("יאמרו בעלי מומים קרבים אצל מזבח") או למנוע סכסוך (וחורבן!) להקריב למרות הפגם. לבסוף המדרון החלקלק מנצח: הם מכריעים לחומרה. (ואולי, אולי, הא-ל המסתתר בשפריר חביון חשב באותו רגע – הם הלכו עם הדין עד הסוף, ובכן, גם אני אעשה כן)

מערכה שלישית: חורבן

:הקיסר כועס ומחריב את ירושלים. אש. סוף.

סיכום:  ירושלים חרבה על עניינים פעוטים מאד: על קוצו של יו"ד ממש. "על קמצא ובר קמצא" כלומר, לאו דווקא באשמתם של השניים הללו (הרי רבו כל כך האשמים מלבדם),  אלא בשל ההבדל הפעוט בשמם. ואי ההקשבה המדויקת. ירושלים חרבה בגלל קטנות, קטנות רוח, קטנוניות רוח. על פחד להתערב ולעשות צדק, או להתערב ולומר את האמת, פחד להזיז הצידה דברים חשובים פחות מפני דברים חשובים יותר. ענוותנותו (נמיכות קומתו? פחדנותו?) של זכריה בן אבקולס שרפה את ההיכל, קטנות,  אמרנו. החומר שבעטיו בתים נחרבים.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אל תהיו קמצ(א)נים

  1. שימי לב שבאיכה רבה, ר' זכריה בן אבקולס מופיע רק במערכה הראשונה.
    בגמרא בגיטין הוא מופיע רק במערכה השניה.

  2. הקראתי את הפוסט לבני והיה בסיס לדיון. תודה רבה לך עבור הבאת הדברים ברהיטות ובפשטות
    אורלי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s